maanantai 6. elokuuta 2007

Sheila Taylor (edit.): The Moving Metropolis. A History of London´s Transport since 1800

Sheila Taylor (editor): The Moving Metropolis. A History of London´s Transport since 1800. Laurence King Publishing 2001. 400 s.

Lontoon joukkoliikenteen historiaan sukeltavaan tuhtiin tekeleeseen uppoutuu huomaamatta tuntikausiksi. Kiehtova kirja kertaa usealta kantilta kulunutta kehitystä.
Lontoo alkoi 1800-luvun alussa paisua mammuttimaisesti ja pian olivat kadut tukossa. Ensi hätään lähti hevosvetoinen liikenne innovoimaan, mutta se ei riittänyt ja vossikkakuskit olivat toistensa kimpussa. Kaaos paheni.
Ihmisvirtaa siirrettiin raiteille ja höyryvoiman siivittämänä junien läpimurto houkutteli maanalaiseen kulkuun. Useat yhtiöt kaiversivat tunneleitaan ja tekivät mielikuvituksellisia kokeilujaan. Kilpailu oli raakaa ja jotkut selvisivät vain hetken ennen konkurssia tai kilpailijan ahmaisua. Ihmisiä esimerkiksi posauteltiin paineilmalla Thamesin alitse putkea pitkin muutaman kuukauden ajan. Yhtiö ajautui kuitenkin selvitystilaan ja tunnelista tehtiin kävelyreitti. Linja-autoliikenteessä isojen puulaakien kannattaville reiteille saattoi päiväksi ilmestyä "piraattibusseja", jotka ajelivat huomattavasti huokeammilla hinnoilla.
1930-luvulla joukkoliikennettä kunnallistettiin ja toisen maailmansodan jälkeen valtiollistettiin. Kasvava yksityisautoilu ja bussiliikenteeseen panostaminen saasteisessa Lontoossa söi monialaryppääksi pullistuneen joukkoliikenneyhtiöiden tulosta. Matkustajamäärät vähenivät roimasti, sivubisnekset kuten ruuanlaitto ja varikot veivät kosolti voimia.
1980-luvulta lähtien pilkottiin, ulkoistettiin, yksityistettiin ja kilpailutettiin joukkoliikenne takaisin suosioon. Avattiin esimerkiksi uusia maanalaisen linjoja ja entisiä kunnostettiin, raitiovaunut palasivat metropolin kaduille.
Kirjan runsas kuvitus häkellyttää eikä aiheesta innostunut lukija malta olla laskematta sitä käsistään. Kuvia on huikeasti niin liikennevälineistä, matkalipuista, asemista ja niiden taiteesta ja arkkitehtuurista, tunneleista ja niiden rakentamisesta, hevoskärryistä ja ihmisistä... Miltein kaikesta! Ja tekstiä sen lisäksi. Kirja on oikea aarreaitta talous- ja sosiaalihistoriaan hullaantuneille!

Ei kommentteja: