keskiviikko 7. maaliskuuta 2007

Ingmar Karlsson: Tro, terror och tolerans. Essäer om religion och politik

Ingmar Karlsson: Tro, terror och tolerans. Essäer om religion och politik. W&W 2004. 381 s.

1940-luvun lopussa Bagdadissa paukkuivat pommit. Iskuja tehtiin useisiin juutalaisiin kohteisiin. Siihen asti merkittävän vähemmistön Irakissa muodostaneet juutalaiset saivat syyn lähteä parituhatvuotisesta pakopaikastaan ”luvattuun” maahan.
Myöhemmin paljastui, että iskujen taustalla olivat Israelin turvallisuusviranomaiset vaikka niistä syytettiin vihaa lietsovia muslimeja. He halusivat edesauttaa juutalaisten maahanmuuttoa Palestiinaan vastaperustettuun valtioon.
Ingmar Karlsson kertoo juutalaisten terrorilla olevan pitkät juuret ja sen perusteiden olevan vähintäänkin huteria. Uskonnollisten tekstien perusteella ”juutalaiset” ryöstivät itselleen jumalan lupaaman maan, joka oli jo monien kansojen ja kulttuurien asuttama. He suorittavat alueella jumalaansa vedoten julman kansanmurhan ja etnisen puhdistuksen, ja säätivät rasistiset säännöt, jotka kielsivät kanssakäymiset alkuasukkaiden kanssa. Tosin näitä sääntöjä eivät edes juutalaisjohtajat noudattaneet ja niinpä harva juutalaisten sankareista ja kuninkaista saisi tänäpäivänä asettua Israeliin saati saisi kansalaisoikeuksia. He olivat kun muukalaista alkuperää. Juutalaisten oikeus Palestiinaan on erittäin kyseenalainen, sille ei löydy historiallista tukea.
Karlsson käy läpi myös muiden uskontojen nimissä harjoitettua suvaitsemattomuutta ja terroria läpi. Kaikkein kriittisin hän on juutalaisten ääri-ihmisten lisäksi Yhdysvaltain kristilliseen äärioikeistoon, joka on saanut pelottavan otteen maailman mahtavimmasta maasta, ja jonka maailmankuva on omituinen ja pelottavan ahdasmielinen. Sitä alkaa miettimään miten joku voi vakavissaan uskoja sellaisiin satuihin ja oikeuttaa siten kaikenlaiset kauheudet. Myös intialaista hindunationalismia Karlsson ruotii oivasti. Islamista hän purkaa monia myyttejä ja yrittää osoittaa sen sivistyneisyyden ja edistyksellisyyden sekä rauhanomaisuuden. Tulkinnat koraanista ovat moninaiset ja muslimiyhteisö on pirstaleinen. Tukea islamin nimissä harjoitetulle terrorille on hänen mielestään koraanista vaikea löytää ja fundamentalistit ovat hänen mukaansa kuin pisara meressä muslimien valtavassa joukossa. Vastoin yleistä käsitystä hän väittää äärimielisyyden vähentyneen muslimien parissa, ja terroristien tekojen olevan osoitus poliittisen islamin mahalaskusta ja heidän epätoivostaan.
Karlsson toteaa myös useimpien uskonnollisiksi väitettyjen konfliktien olevan oikeasti poliittisia ja sosiaalisia. Sivilisaatioiden yhteentörmäystä ei ole.

Ei kommentteja: